پشت پرده ماجرای حضور بازیگران زن ترکیهای در ایران/ عکس
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۶۰۲۸
به گزارش افکارنیوز،
«چند روز پیش اعلام شد که فیلم کمدی فانتزی «هولیا» هم به کارگردانی مرتضی آتش زمزم در ترکیه و با بازی بازیگران خارجی تمام شده است، سازندگان فیلم سینمایی «هولیا» که برای ادامه فیلمبرداری راهی ترکیه شده بودند، کار تولید را در این کشور و شهرهای استانبول و آنتالیا به پایان بردند. در این سکانسها «ویلما الس بازیگر آلمانیالاصل سینما و تلویزیون ترکیه جلوی دوبین رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در وهله نخست باید گفت، حضور بازیگران زن سریالها و فیلمهای ترکیهای در سینمای ایران قبل از این سابقه داشته است که نفس حضور اغلب این بازیگران، فروش بیشتر فیلمهای سینمای ایران است، که این موضوع در اغلب این فیلمها صدق نکرد و برخی از این آثار همانند فیلم «جن زیبا» شکست سنگینی را در گیشه سینماها تجربه کرد.
آنهایی که فیلم سینمایی "جن زیبا" ساخته بایرام فضلی را دیده اند مسلما به این نتیجه میرسند که اگر بجای بازیگر زن ترکیهای، یک بازیگر نه چندان مطرح ایرانی این نقش را بازی میکرد نه تنها به لحاظ فروش فیلم تفاوت چندانی نداشت بلکه شاید فیلم از نظر کیفی با اتفاقات بهتری مواجه میشد. اما حاشیههای این فیلم از همان روزهای نخست اکران شروع شد و تنها در سه روز نخست اکران با فروش ناامید کننده ۱۲۳ میلیون تومان روبرو شدو در ادامه هم این روند ناامیدکننده باقی ماند تا این فیلم یکی از آثار شکست خورده اکران سال ۹۸ لقب بگیرد.
از «حریم سلطان» تا «جن زیبا»
اما نورگل یشیلچای بازیگر سریالهایی چون «حریم سلطان» ترکیهای که نقش نخست این سریال را در کنار فرهاد اصلانی ایفا میکرد به هیچ وجه نتوانست در فروش این فیلم تاثیر مثبت بگذارد، حتی حواشی خودساختهای که عوامل فیلم از مدتها قبل از اکران به راه انداخته بودند هم نتوانست به دیده شدن فیلم کمک کند. شاید قبل از آغاز اکران این فیلم خیلیها تصور میکردند که حضور یک بازیگر ترکیهای، موجب فروش بالای این فیلم ایرانی میشود، اما دقیقا همه چیز برعکس آن چیزی شد که عوامل و سرمایه گذاران «جن زیبا» انتظار داشتند.
از سویی دیگر علاوه بر نورگل یشیلچای، فرهاد اصلانی ، لیلا زارع، محرم زینال زاده، لیلا موسوی، میثم پویان فر و غزل فرید در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند و ترکیب بازیگران نشان میدهد امید فروش این فیلم دقیقاً بازیگر سریالهای ترکیهای اثر بوده است.
در ادامه باید دید، آیا تجربه تلخ حضور بازیگر سرشناس ترکیهای برای سایر فیلمهای در دست تولید هم اتفاق میافتد یا خیر.
علاوه بر فیلم سینمایی «هولیا»، دو فیلم سینمایی دیگر هم این روزها مراحل تولید خود را با حضور بازیگران ترکیهای پشت سر میگذارند و نکته قابل تامل هم اینکه این دو اثر سینمایی هم از آثار طنز محسوب میشوند که از حضور بازیگران زن ترکیهای برای فروش بیشتر استفاده میکنند.
فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی از مدتی پیش با حضور آسیا تاشکین بازیگر مطرح ترکیهای جلوی دوربین رفته است، این فیلم سینمایی کمدی بجز بازیگر ترکیهای از چهرههای سرشناسی، چون مهدی هاشمی بهره میبرد و گزینه جدی برای قرار گرفتن در لیست آثار طنز پرفروش سال آینده محسوب میشوند.
فیلم سینمایی کمدی «اکسیدان ۲» هم با حضور جواد عزتی و امیر جعفری در مراحل پیش تولید است، این فیلم سینمایی که در فصل نخست از پرفروشهای سینما محسوب میشد در فصل جدید با حضور دو بازیگر زن مطرح ترکیهای به نامهای برن سات و سرنای ساریکایا به دنبال فروش بیشتر در سینماها هستند.
نکته قابل تامل اینکه که شرایط کرونایی کشور روند تولید این دو اثر را هم با مشکل مواجه کرده است که این موضوع شاید منجر به این شود که هیچ کدام از این دو اثر تا پایان امسال به تولید نهایی نرسد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر بازیگران زن ترکیه ای، بازیگران زن خارجی دیگری نیز در فیلمهای سینمای ایران حضور داشتند که حضور برخی صرفا بخاطر فروش بیشتر فیلمها نبوده است بلکه مقتضات داستان ایجاب میکرده است که از حضور بازیگر زن بهره برده شود که چه بسا برخی از این فیلمها هم از آثار قابل تامل سینمای ایران محسوب میشوند که از این میان میتوان به حضور موفق بازیگران زن خارجی در فیلم هایی، چون «کتاب قانون»، «استرداد» و «شیرین» اشاره کرد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: فیلم سینمایی سینمای ایران فرهاد اصلانی مهدی هاشمی جواد عزتی سینمای ایران بازیگر زن ترک هولیا بازیگران ترکیه ای حضور بازیگران سینمای ایران فیلم سینمایی بازیگران زن حضور بازیگر زن ترکیه ای فروش بیشتر فیلم ها جن زیبا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۶۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر میرسد مدتی است بخشی از جریان رسانهای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مؤلفههای دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهنها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلمهای مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرمها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعههای هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیتهای تولید و اشتغال در سینماست.
وی افزود: عدم اشتغال، شاخصهای متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصههای بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دورهها، این چالشها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبهرو هستیم.
خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب میشد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونهای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژهها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.
وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبهرو هستیم.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کد خبر 6099684 آروین موذن زاده